Nuffnang

Tuesday, May 18, 2010

SPR MENIPU WARTAWAN

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menolak dakwaan DAP bahawa mereka sengaja melengah-lengahkan pengumuman keputusan undi pos pilihan raya kecil kerusi Parlimen Sibu malam semalam.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, berkata ejen parti itu sebenarnya yang telah menghalang pegawai suruhanjaya itu daripada membawa keluar peti undi pos yang sudah dikira di Tingkat 9, Wisma Sanyan, untuk dibawa ke Dewan Suarah Sibu, kira-kira tiga kilometer dari situ, untuk penjumlahan undi.

Berikutan itu, katanya, penolong pegawai pengurus pilihanraya yang mengendalikan urusan pengiraan undi pos terpaksa memanggil polis untuk mengawal penyokong parti berkenaan.

"Inilah kali pertama saya melihat keadaan seperti ini berlaku selain pegawai-pegawai kerap diganggu ejen parti," katanya.

Berikutan
itu, keputusan pilihanraya kecil itu hanya dapat diumumkan oleh pegawai pengurus pilihanraya, Wong See Meng, kira-kira 11 malam semalam, walaupun SPR sebelumnya menjangka keputusan dapat diumumkan pada 9 malam.

Calon DAP, Wong Ho Leng, memenangi pilihanraya kecil itu dengan majoriti 398 undi setelah memperolehi 18,845 undi menewaskan calon Barisan Nasional, Robert Lau Hui Yew, yang mendapat 18,447 undi dan calon Bebas, Narawi Haron, meraih 232 undi.

Bilangan undi pos pada pilihan raya ini ialah sebanyak 2,429 undi.

Abdul Aziz juga kesal dengan sikap beberapa pemimpin pembangkang dari luar Sarawak yang tidak menghormati peraturan semasa berada dalam dewan penjumlahan undi.

"Mereka cuba menunjukkan mereka boleh membuat apa sahaja tanpa perlu mengikut peraturan dan ini tidak baik dan tidak harus ditunjukkan kepada orang tempatan di sini yang tinggi semangat hormat-menghormati," katanya.

Secara keseluruhan, Abdul Aziz berkata pilihanraya kecil di Sibu boleh disifatkan antara yang terbaik berbanding pilihanraya kecil yang diadakan sebelum ini.


Kredit to topeng perak unmasked

Bukti bergambar DAP bukan punca keputusan undi pos Sibu tiba lewat

Bagi menjawab kepada dakwaan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) bahawa DAP punca kepada sengaja melengah-lengahkan pengumuman keputusan undi pos pilihan raya kecil kerusi Parlimen Sibu, dipaparkan di sini laporan secara kronologi bergambar yang disediakan oleh blogger Perisik-Rakyat.


9:15pm - semua keputusan dah diterima dari pusat pengiraan undi, dapat berita dari sana bahawa SPR tak nak lepaskan peti undi pos... SPR cuba main gila.

Rekod undi pos berdaftar ialah sebanyak 2,537 tapi SPR terima sebanyak 2,801. kira undi pos dari jam 1:00pm sampai 9:00pm tak selesai-selesai.

Pimpinan Pakatan Rakyat bergegas dari DAP Center ke pusat pengiraan undi di Wisma Sanyan untuk tinjau apa masalah yang timbul.

Sampai sana (Wisma Sanyan) jam 9:30pm... pemandu teksi membebel dalam perjalanan - "BN sudah gila, sudah kalah lagi mau tipu... kalau dia menang, pukul 8 malam sudah bising-bising dalam TV sama radio, sudah kalah, sikit pun tak da cerita... ini parti banyak gila.."

Pemandu teksi tak ambik tambang teksi malam tu... kita sudah menang, saya punya hati banyak seronok... ini malam saya punya customer semua saya kasi free...

Wah..! tq uncle...

Naik atas tingkat berapa aku tak perasan sebab lif penuh, masuk dalam bilik pengiraan, suasana kecoh... SPR tak bagi borang 15 (pengesahan kiraan undi) pada wakil Pakatan Rakyat untuk tandatangan.

Macam gampang... keluar dalam berita - kakitangan Pakatan Rakyat halang SPR bawa peti undi pos ke pusat penjumlahan undi.

Ni berita paling sial... beb... korang pikir la... jam 8:18pm dekat DAP Center kita dah celebrate kemenangan (rujuk - http://www.facebook.com/album.php?aid=16
8640&id=215868293045&ref=mf).

Tak kan dah menang nak halang peti undi pergi ke Pusat Penjumlahan pulak..?

SPR memang gila babi..!


Tepat jam 10:00pm tiba-tiba blackout... cilako betul... teringat pulak apa yang jadi dekat Rembau masa PRU-12 & Pemilihan Ketua Pemuda UMNO... ni taktik jahat nih... tak tau apa jadi lepas ni...

Jam 10:15pm baru SPR bagi Borang 15 lepas kena tekan dengan teruk dek petugas & Pimpinan Pakatan Rakyat... betul-betul macam sial.


10:23pm - lepas buat pemeriksaan semula rekod kiraan undi pos, petugas Pakatan Rakyat terus tandatangan... macam mana pun kita kena halang SPR & BN buat benda bukan-bukan...

BN minta untuk kiraan semula semua peti undi... Pakatan Rakyat bantah sekeras-kerasnya sebab kita tau, kalau kira balik, memang akan jadi 1 yang tak baik.

Kita dah ada banyak pengalaman.


10:26pm - Peti Undi Pos dibawa keluar dari pusat pengiraan undi untuk dihantar ke Pusat Penjumlahan undi... tengok gambar tu baik-baik, ada nampak sape-sape halang kakitangan SPR bawak Peti Undi..?


10:26pm - macam mana boleh keluar dalam berita - Pakatan Rakyat halang SPR bawa undi pos ke bla bla bla..? ada nampak suasana kecoh dalam gambar ni..?


10:26pm - ...


10:27pm - Pimpinan Pakatan Rakyat naik lif terkemudian selepas petugas SPR... kalu nak halang, kenapa tak naik dulu sebelum SPR..?


10:28pm - Wakil Pakatan Rakyat masih di Wisma Sanyan buat Press Conference... siapa pulak yang halang SPR tu..? masa ni geng-geng UMNO tak de sekor pun dekat atas...

Awal-awal dorang dah turun... SPR spin berita... sebenarnya BN yang berkomplot dengan SPR cuba melewat-lewatkan penghantaran peti undi sebab "ada perancangan" untuk main kotor...!!!

Kalau dah kalah, buat la cara kalah...!!!

No comments:

Post a Comment