Nuffnang

Friday, May 14, 2010

Analisis Punca Kekalahan Malaysia kepada China

Skuad Badminton Kalah kerana Rosmah?



Harapan Malaysia untuk merangkul Piala Thomas di gelanggang sendiri pada tahun 2010 ini hancur berkecai malam tadi apabila Malaysia ditundukkan oleh skuad Badminton Negara China. Dengan situasi bermain di gelanggang sendiri dan dihadapan ribuan penyokong tempatan, pemain perseorangan utama negara Datuk Lee Chong Wei tiba-tiba dijinakkan dengan begitu teruk sekali oleh pemain China, Lin Dan. Chong Wei tewas "straigh set" 21-17, 21-8 iaitu satu kedudukan yang amat tidak munasabah sebenarnya memandangkan beliau adalah ranking pertama dunia pada ketika ini.

Tambah memeritkan apabila perlawanan kedua melibatkan beregu pertama Malaysia juga ditewaskan "straigh set" oleh beregu China. Pasangan Koo Kean Keat dan Tan Boon Heong tewas kepada Cai Yun dan Fu Haifeng 21-15, 21-10.

Wong Chon Hann yang sedang berdepan dengan Chen Jing. Chon Hann tewas diset pertama 16-21 kepada Cheng Jin. Bagaimana pun nampaknya Chon Hann dilihat agak bertenaga untuk mengimbangi pemain China itu berbanding dengan Chong Wei. Namun nasib tidak menyebelahi beliau apabila turut rebah di set kedua 6-21, yang menyaksikan Malaysia gagal mara ke perlawanan akhir setelah tewas 0-3.


Kenangan mengerikan bagi Dato Lee Chong Wei di kala hidungnya di celah ketiak Bik Mama


Namun begitu di dalam hal ini, Rosmah Mansur yang juga suami Najib dilihat telah menyumbang kepada kekalahan ini! Mungkin ada hikmahnya pasukan Malaysia kalah kepada China. Jika Malaysia menang pastinya akan berlaku acara peluk memeluk oleh Suami Najib si Rosmah Puaka dengan pemain-pemain yang menang!





di ambil dari http://milosuam.blogspot.com/2010/05/skuad-badminton-kalah-kerana-rosmah.html

No comments:

Post a Comment